La prevenció de riscos laborals és el conjunt de mesures i activitats que tenen com a objectiu protegir la seguretat, la salut i el benestar de les persones treballadores en el seu entorn laboral.
Això implica identificar els riscos que hi ha al lloc de treball, avaluar-ne l'impacte sobre la salut de les persones treballadores i prendre mesures per prevenir o reduir aquests riscos.
A Espanya, la prevenció de riscos laborals està regulada per la Llei de prevenció de riscos laborals (LPRL), Llei 31/1995, de 8 de novembre. Aquesta llei i les seves normes de desplegament són aplicables tant a l'àmbit de les relacions laborals regulades a l'Estatut dels Treballadors, com al de les relacions de caràcter administratiu o estatutari del personal al servei de les administracions públiques, que, en aquest cas, es contemplen en aquesta Llei o en les normes de desplegament.
Les persones ocupadores han de garantir la seguretat i la salut del seu personal en tots els aspectes relacionats amb el treball.
Com a treballador o treballadora autònoma, hauràs de complir amb les obligacions en matèria de prevenció de riscos laborals en els supòsits següents:
L'Institut Nacional de Seguretat i Salut en el Treball és l'òrgan científic tècnic especialitzat de l'Administració General de l'Estat que té com a missió l'anàlisi i l'estudi de les condicions de seguretat i salut a la feina, així com la promoció i el suport a la millora de les mateixes. Per fer-ho, establirà la cooperació necessària amb els òrgans de les comunitats autònomes amb competències en aquesta matèria.
L'Institut, en compliment d'aquesta missió, tindrà les funcions següents:
a) Assessorament tècnic en l'elaboració de la normativa legal i el desenvolupament de la normalització, tant a nivell nacional com internacional.
b) Promoció i, si escau, realització d'activitats de formació, informació, investigació, estudi i divulgació en matèria de prevenció de riscos laborals, amb l'adequada coordinació i col·laboració, si escau, amb els òrgans tècnics en matèria preventiva de les Comunitats autònomes en l'exercici de les seves funcions en aquesta matèria.
c) Suport tècnic i col·laboració amb la Inspecció de Treball i Seguretat Social en el compliment de la funció de vigilància i control en l'àmbit de les administracions públiques.
d) Col·laboració amb organismes internacionals i desenvolupament de programes de cooperació internacional en aquest àmbit, facilitant la participació de les comunitats autònomes.
El titular del centre de treball t'ha d'informar dels riscos del recinte, de les mesures de prevenció i del protocol d'actuació en cas d'emergència.
Conèixer quins són els riscos produïts per la resta d'empreses o autònoms concurrents que poden afectar la teva seguretat i la teva salut, així com quines mesures preventives s'han implantat per evitar-los.
Interrompre la teva activitat i abandonar el lloc de treball quan consideris que hi ha un risc greu i imminent per a la teva vida o per a la teva salut.
Informar dels riscos que la teva activitat pugui ocasionar a altres empreses o treballadores i treballadors autònoms.
Tenir en compte la informació que t'han proporcionat la resta de parts concurrents al centre de treball.
Complir les instruccions del titular de la instal·lació i de l'empresa que t'ha contractat.
Informar de qualsevol situació d'emergència que pugui afectar la seguretat i la salut de les persones presents, així com dels accidents que puguis patir al centre de treball.
Si treballes en una obra de construcció, has de complir el que estableix el Pla de Seguretat i Salut.
La coordinació d'activitats empresarials (CAE) és el procediment que serveix per prevenir els riscos laborals als centres de treball on coincideixen diverses empreses o autònoms i autònomes. Per això, és important que tot el personal estigui informat dels riscos que una activitat pot ocasionar, així com de les mesures preventives que cal adoptar per evitar-los.
L'intercanvi d'informació entre totes les parts concurrents s'ha de produir:
És obligatori que aquesta informació sigui per escrit quan es tracti de riscos greus o molt greus. Això no obstant, és una bona pràctica tenir aquesta constància documental.
A més, per implantar la prevenció de riscos laborals tens a la teva disposició el programa Prevencion10, un servei públic gratuït d'assessorament en matèria de prevenció de riscos laborals dirigit a autònomes, autònoms i pimes (petites i mitjanes empreses) per a l'organització de les activitats preventives.
Prevencion10 està format per quatre funcionalitats principals:
Facilita als treballadors i les treballadores autònomes sense personal a càrrec el compliment de les seves obligacions en matèria de coordinació d'activitats empresarials. A més, proporciona informació dels riscos a què estan exposats en funció de la seva activitat i els ajuda a conèixer quines són les mesures preventives més adequades per evitar-los.
És un servei d'atenció telefònica orientat a la resolució de dubtes sobre prevenció de riscos laborals i incidències informàtiques plantejades pels usuaris del portal web.
Les consultes sobre gestió preventiva són respostes per tècnics superiors en prevenció de riscos laborals.
La línia STOP Riscos Laborals està operativa al número 913 63 43 00 de dilluns a divendres en horari de 9.00 a 14.00 hores.
Per a més informació sobre aquestes funcionalitats, entra aquí i descarrega la Guia per a la utilització del servei públic Prevencion10.es