Qui som /
Texto no traducido
100 anys al servei del ciutadà
Amb motiu del centenari de la Inspecció de Treball i Seguretat Social (01-03-2006), s'ofereix
aquesta informació dedicada a la història de la Institució i la seva relació amb el dret social.
La Inspecció de Treball neix al nostre país al començament del segle XX com un dels fruits
més importants de l'Institut de Reformes Socials, i el primer reglament regulador d'aquesta
institució s'aprova pel Reial decret d'1 de març de 1906. D'aleshores ençà, se li encarrega de
vetllar pel compliment de la incipient legislació social de l'època (Llei d'accidents de treball,
de 30 de gener de 1900; Llei sobre treball de dones i menors, de 13 de març de 1900; Llei de
descans dominical, de 3 de març de 1904, etc.). Les funcions inspectores són objecte de regulació
ja l'any 1909 i, després de la creació del Ministeri de Treball, el de 20 de maig de 1920,
s'estableix una Inspecció General de caràcter regional que esdevindrà provincial amb la
reestructuració d'aquest Ministeri duta a terme l'any 1932.
L'any 1939, s'esdevé una ampliació important de les competències de la Inspecció de Treball,
amb la creació del Cos Nacional de la Inspecció de Treball i la integració conseqüent al Cos
d'Inspecció d'Assegurances Socials i d'Inspecció d'Emigració. Posteriorment tenen lloc altres
integracions com a conseqüència de la Llei ordenadora de la Inspecció de Treball de 1962, que
afecta la Inspecció Tècnica de Previsió Social i els delegats de treball.
L'any 1984 la Llei de reforma de la funció pública conforma novament la Inspecció de Treball,
que es transforma en Inspecció de Treball i Seguretat Social, i organitza la funció inspectora al
voltant de dos cossos: el Cos Superior d'Inspectors de Treball i Seguretat Social i el Cos de
Controladors Laborals com a cos de gestió.
Finalment, el 1997, amb la Llei 42, de 14 de novembre, i d'acord amb la nova organització
territorial de l'Estat sorgida de la Constitució del 1978, es configura el sistema d'Inspecció de
Treball i Seguretat Social com un conjunt institucional integrat les funcions del qual s'exerciten
d'acord amb l'àmbit de competències propi de l'Estat i de les comunitats autònomes, per la qual
cosa s'estableixen les condicions de participació d'aquestes comunitats en el desenvolupament del
sistema d'Inspecció de Treball i Seguretat Social. Conseqüentment, aquesta llei defineix un sistema
institucional d'Inspecció de Treball i Seguretat Social que es fonamenta conjuntament en l'àmbit de
l'Estat i de les comunitats autònomes en funció de les seves competències respectives i sota el
principi de col·laboració interinstitucional.
Igualment, la Llei 42/1997 procedeix a crear, com a cos de gestió, el Cos de Subinspectors
d'Ocupació i Seguretat Social, en el qual s'integra el Cos de Controladors Laborals, i n'adequa i
actualitza les funcions inspectores de suport i col·laboració en el si del sistema d'Inspecció de
Treball i Seguretat Social en què s'integren.
Per tant, 100 anys després de l'aparició de la Inspecció de Treball al nostre país, es pot
afirmar que s'ha fet un llarg camí, marcat pel canvi en els processos industrials, en les relacions
de treball, en els models d'organització i en les institucions, tant nacionals com supranacionals,
amb l'assumpció d'un protagonisme progressiu dels agents socials.
En definitiva, l'entorn d'actuació de la Inspecció de Treball i Seguretat Social és sotmès a
un canvi continu, la qual cosa requerirà, de ben segur, una adaptació constant de la Inspecció a
les noves realitats econòmiques i socials per continuar així duent a terme aquesta funció social
fonamental que, sens dubte, tant ahir com avui es demanda com a pròpia d'un Estat social i
democràtic de dret.