Erakunde hauek dira ekonomia sozialaren parte:
Halako sozietateetan, atxikitze askeko eta borondatezko bajako araubideari jarraikiz elkartzen dira pertsonak, beren behar eta asmo ekonomiko eta sozialei erantzutera bideratutako enpresa-jarduerak gauzatzeko. Egitura eta funtzionamendu demokratikoa dute, autonomia-erkidegoetan, estatuan eta nazioartean onartuta eta araututa dauden printzipio kooperatiboak kontuan hartuta. Hona hemen lehen mailako kooperatibak:
Informazio gehiago lortzeko, kontsultatu 27/1999 Legea, uztailaren 16koa, kooperatibei buruzkoa.
Irabazi-asmorik gabeko sozietateak dira, eta egitura eta kudeaketa demokratikoak dituzte; Gizarte Segurantzaren aurreikuspen-sistema osatzen duen borondatezko aseguru-jarduera egiten dute. Ezaugarri hauek dituzte: mutualista guztiek demokratikoki parte hartzen dute gobernu-organoetan; mutualista guztiek eskubide eta betebehar berberak dituzte; eta ondare propioa eratzera eta lortutako mozkinak mutualista guztien artean banatzera bideratzen dute soberakin ekonomikoa.
Informazio gehiago lortzeko, kontsultatu 1430/2002 Errege Dekretua, abenduaren 27koa, gizarte-aurreikuspeneko mutualitateen erregelamendua onartzen duena.
Fundazioak
Irabazi-asmorik gabeko erakundeak dira, sortzaileek hala nahi dutelako erakundearen ondarea interes orokorreko helburu bat gauzatzera bideratzen dutenak modu iraunkorrean. Fundatzailearen nahiari, estatutuei eta, oro har, legeari jarraitzen diete.
Informazio gehiago lortzeko, kontsultatu 50/2002 Legea, abenduaren 26koa, fundazioei buruzkoa.
Elkarteak
Libreki integratzen eta mantentzen dira pertsonak elkarteetan. Funtzionamendu eta barne-egitura demokratikoak dituzte elkarteek, erabat errespetatzen dute pluralismoa, eta legezko xedeak erdiestea dute helburu.
Informazio gehiago lortzeko, kontsultatu 1/2002 Lege Organikoa, martxoaren 22koa, elkartzeko eskubidea arautzekoa.
Merkataritza-sozietateak dira, eta, haietan, kapital sozialaren gehiengoa langileen jabetzakoa da; modu pertsonal eta zuzenean sozietate horietan lan egiten duten eta lan-harreman mugagabea duten langileen jabetzakoa, hain zuzen. Sozietateotan, bazkide bat bera ere ezin da izan kapital sozialaren heren bat baino gehiago ordezkatzen duten akzioen edo partaidetza sozialen titularra, legean ezarritako kasuetan izan ezik.
Gainera, mota honetako entitateetan ezinbestekoa da kontratu mugagabea duten eta bazkide ez diren langileek urtean lan egindako ordu-kopurua ez izatea bazkide langileek lan-sozietatean urtean lan egindako ordu guztien % 49a baino handiagoa.
Informazio gehiago lortzeko, kontsultatu 44/2015 Legea, urriaren 14koa, lan- eta partaidetza-sozietateei buruzkoa.
Laneratze-enpresatzat hartuko dira legez eratuta dauden merkataritza- edo kooperatiba-sozietateak, baldin eta ondasunen eta zerbitzuen edozein jarduera ekonomiko egiten badu, eta sozietatearen xedea gizarte-bazterketako egoeran dauden pertsonak gizarteratzea eta laneratzea bada, enplegu arruntera igarotzeko bide gisa.
Era berean, laneratze-enpresek gizarteratzeko eta laneratzeko ibilbideak eman beharko dizkiete gizarte-bazterketako arriskuan dauden langileei, hau da, lan-merkatu arruntean txertatzeko helburua duten esku hartzeko eta laguntzeko neurriak.
Hauek dira ibilbide horiek: zerbitzu, prestazio, prozesu, orientazio-ekintza, tutoretza eta lan ordainduaren prozesu pertsonalizatu eta lagunduak, lanpostuko prestakuntza, lan- eta gizarte-ohiturak, pertsonak gizarteratze-enpresan bere ibilbidea normaltasunez garatzea zailtzen duten bazterketa-egoeratik eratorritako berariazko arazoak asetzera edo konpontzera bideratuak. Lan horiek egiteko, laneratze-enpresek laneratzeko tutoretzako eta laguntzako teknikariak izan behar dituzte.
Enpresa horien beste baldintza bereizgarri bat honako hau da: kontratazio-modalitatea edozein dela ere, laneratzen ari diren langileen portzentajeak, urtean eta kalifikatzen direnetik, gutxienez % 30ekoa izan behar du lehenengo hiru jarduera-urteetan, eta langile guztien % 50ekoa laugarren urtetik aurrera; kopuru hori ezin da izan bi baino txikiagoa.
Horrenbestez, laneratze-enpresen helburua ez da soilik gizarte-bazterketako arriskuan dauden pertsonak lan-merkatu arruntean sartzea, baizik eta pertsona horien bizi-kalitatea hobetzea.
Informazio gehiago lortzeko, kontsultatu 44/2007 Legea, abenduaren 13koa, laneratze-enpresen araubidea erregulatzekoa.
Enplegu-zentro berezien helburu nagusia ondasunak edo zerbitzuak ekoiztea da, eta merkatuko eragiketetan parte hartzen dute erregulartasunez. Helburua da desgaitasuna duten langileei lan produktiboa eta ordaindua eskaintzea, haien ezaugarri pertsonaletarako egokia dena, eta, aldi berean, pertsona horiek enplegu arruntaren araubidean sartzea. Hori dela eta, zentro horiek, laguntza-unitateen bidez, desgaitasuna duten langileek behar dituzten egokitze pertsonal eta sozialeko zerbitzuak eman beharko dituzte, beren inguruabarren arabera eta erregelamenduz ezarritakoaren arabera.
Enplegu-zentro berezietako plantillan, desgaitasuna duten ahalik eta langile gehien egongo dira, ekoizpen-prozesuaren izaera kontuan hartuta, eta, gehienez, % 70. Ondorio horietarako, ez dira kontuan hartuko desgaitasunik ez duten eta egokitze pertsonal eta sozialeko zerbitzuak ematen dituzten langileak.
Gizarte-ekimeneko enplegu-zentro berezietan, erakunde batek edo gehiagok zuzenean edo zeharka sustatzen dituzte, eta haien % 50etik gorako partaidetza dute; erakunde horiek irabazi-asmorik ez duten edo estatutuetan izaera soziala aitortuta daukaten erakunde publiko zein pribatuak izan daitezke.
Informazio gehiago lortzeko, kontsultatu 1/2013 Errege Lege Dekretua, azaroaren 29koa, desgaitasuna duten pertsonen eskubideei eta haiek gizarteratzeari buruzko Lege Orokorraren testu bategina onartzen duena.
Arrantzale-kofradiak zuzenbide publikoko irabazi-asmorik gabeko korporazioak dira, eta nortasun juridikoa eta beren helburuak betetzeko jarduteko gaitasun osoa dute; ez dute irabazi-asmorik, eta haien helburu nagusia da arrantza-ontzien armadoreen eta itsasoko erauzketa-sektoreko langileen interes ekonomikoak ordezkatzea.
Kofradia horiek kontsulta- eta lankidetza-organo gisa jarduten dute itsas arrantzaren eta arrantza-sektorearen antolamenduaren arloan eskumena duten tokiko eta estatuko administrazioekin, interes orokorreko gaiei dagokienez, eta, zehazki, arrantzaren erauzketa-jarduerari eta merkaturatzeari dagokienez, bereziki artisautza- eta baxura-sektoreetan.
Kofradia horiek arrantza-industriarako etorkizun jasangarria sustatzen laguntzen dute, gizon eta emakume arrantzaleen eskubideak eta interesak babesten dituzten bitartean, haien lan-baldintzak eta tokiko garapena hobetuz.
Informazio gehiago lortzeko, kontsultatu 670/1978 Errege Dekretua, martxoaren 11koa, arrantzale-kofradiei buruzkoa.
Eraldaketarako Nekazaritza Sozietatea (aurrerantzean, ENS) berezko nortasun juridikoa eta helburu ekonomiko eta sozialak dituzten sozietate zibilak dira. Horiek gaitzeko, hura eratu eta erregistroan izena eman behar da. Sozietate horien helburuak honako hauek dira: nekazaritzako, abeltzaintzako eta basogintzako produktuak ekoiztea, eraldatzea eta merkaturatzea; landa-ingurunean hobekuntzak egitea, nekazaritzaren sustapena eta garapena egitea, eta helburu hori lortzeko zerbitzu komunak ematea Nekazaritzako elkartegintzari esker, sektoreak parte-hartze handiagoa du elikagaien kate osoan, eta landa-ingurunea egituratzen duen elementu garrantzitsua da.
Informazio gehiago lortzeko, kontsultatu 1776/1981 Errege Dekretua, abuztuaren 3koa, eraldaketarako nekazaritza-sozietateak arautzen dituen estatutua onartzekoa.
Gizarte Ekonomiako Espainiako Enpresa Konfederazioaren (aurrerantzean, CEPES) arabera, Espainiako gizarte-ekonomiaren eragileak BPG osoaren % 10a dira eta, aldi berean, enpleguaren % 12,5a. Ekonomia sozialaren sareak 43.000 enpresak eta entitateak osatzen dute, eta enpresa horiek ia 2,2 milioi lanpostu sortzen dituzte.
Ildo honetan, CEPESek egindako «Gizarte-ekonomiako enpresa garrantzitsuenak 2022-2023» (2023) enpresa-eredu horren aniztasuna islatzen du Espainian.
Azterlan honen oinarria den laginean 3310 enpresa biltzen dira, guztira 206 228 milioi euro fakturatzen eta 471 449 lanpostu sortzen dituztenak.
enpresa
milioi €-ko fakturazioa
lanpostu sortuta, zuzenak eta zeharkakoak
Irizpide tipologiko bati jarraikiz, ekonomia sozialeko enpresa hauek daude aztertutako laginean:
Enpresa-mota
Bestalde, enpresaren tamainari, dagokionez, honela banatuta geratzen da lagina:
Enpresa-tamaina
Beren jarduera zer sektore ekonomikotan diharduten kontuan hartuta, laginean sartutako ekonomia sozialeko enpresak honela banatuta geratzen dira:
Sektore ekonomikoa
Politika publikoak interes orokorra asetzera edo arazo edo behar publiko bat konpontzera zuzendutako jardueren multzoa dira, arau, estrategia, plan, programa, neurri edo antzeko beste edozein izendapenetan gauzatu ahal direnak.
Hori dela eta, bai Lan eta Gizarte Ekonomia Ministerioaren bidez, bai administrazio autonomikoen bidez, hainbat politika publiko bultzatzen ari dira Espainian bakoitzaren eskumenen arabera, Espainiako ekonomia soziala sustatu, sendotu eta bultzatzeko.
Ekonomia Sozialaren eta Zainketen Ekonomiaren PERTE proiektuaz gain (Espainiako ekonomia soziala bultzatzeko funtsezko zeregina du), politika publiko hauek azpimarra daitezke:
Lehenik eta behin, 2023-2027 Espainiako Gizarte Ekonomiaren Estrategia Ministro Kontseiluaren 2023ko apirilaren 11ko Erabakia nabarmentzen da. Estrategia hori bat dator 2030eko Agendaren eta Gizarte Ekonomiaren Europako Ekintza Planaren helburuekin, eta lehentasunezko lau ardatz eta 18 jarduera-ildo ditu, 133 jardueratan zehazten direnak.
Hauek dira lehentasunezko lau ardatzak:
Besteak beste, lankidetza-plataformen sorrera sustatzea, landa-eremuetako ekimen kolektiboari laguntzea edo egoera ahulean edo zaurgarritasun-arriskuan dauden emakumeen integrazioa babestea dira jardueretako batzuk, ekonomia sozialeko formulen bidez.
Politika publiko horien guztien helburua da Espainiako ekonomia soziala bultzatzea eta haztea, eta, aldi berean, ekonomia, gizartea eta pertsonen bizi-kalitatea hobetzea, pertsonen ongizatea kapitalaren gainetik sustatuz.